Wednesday, October 30, 2013

Resepi Kek Gula Hangus Sedap, Ringan dan Gebu

Hmm dah lama rasanya saya tak bakar-membakar kek. Dulu-dulu paling suka buat kek "Choc Moist". Tapi kali ni saya nak berkongsi resepi kek gula hangus yang sedap, ringan dan bersarang comel. Resepi ni dapat dari kakak ipar saya, teruja perut ni tengok kek yang dia buat. Hihihi..

Bahan-bahan yang diperlukan untuk satu adunan adalah seperti berikut:

2 cawan gula (hanguskan dan masukkan 2 cwn air panas, kemudian sejukkan)
2
cawan gandum & sebungkus potas (diayak)
1
cawan susu pekat
1
cawan myk msk
5 biji telur


Cara-cara membuatnya pula InsyaAllah mudah sahaja. 


Pertama sekali pukul telur. Kemudian masukkan susu & minyak, diikuti dengan memasukkan tepung & potas. Akhir sekali masukkan air gula hangus. 

Bakar adunan pada suhu 170°C selama 1jam. 

Haa mudah je kan.. Cubalah, kalau jadi share la gambarnya.. Saya doakan semua yang cuba resepi ni menjadi la kek nya. Kek saya jadi kek juga
(nasib tak jadi nasi lemak
) tapi tak dpt la saranghe yg comel2 tu.. huhuhu


** Maaf gambar gulai pula ku letak.. Gambar kek nya dh terdelete..

maaf zahir dan batin..

Syakira Razak
019-6687345 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...