Monday, March 24, 2014

Secawan Teh, Selautan Kasih..

Alkisah secawan teh…

Abah saya seorang yang garang dan tegas. Umi tak pernah berani melawan kata-kata abah.

Segala yang abah kata akan dituruti. Sebagai anak sulung kepada tiga adik-beradik, saya sentiasa dimarahi abah tatkala melakukan kesalahan dan terlupa waktu sembahyang atau tergesa-gesa untuk solat tatkala terlupa waktu ketika bermain dengan jiran-jiran.

Pada satu hari, saya balik bermain bola selepas waktu maghrib. Jam saya rosak akibat hujan rosak.

Sesudah sampai rumah, abah menunggu dengan rotan. Saya mengigil setiap kali melihat abah memegang rotan.

Umi pula tidak berani melakukan apa-apa. Matanya bergenang dengan air ingin menyelamatkan anaknya daripada sebatan abahnya, tapi tidak terdaya.

Setelah meronta disebat dua-tiga kali oleh abah, saya bergegas mengambil air sembahyang dan solat.

“Jangan solat express, kerana di depanmu tu Tuhanmu,” kata abah dengan tegas dan garang.

Begitu juga setiap kali saya mendapat keputusan peperiksaan yang tidak mencapai standard abah, saya akan ditekan dan dimarahi abah.

Adik-adik yang terlihat peristiwa itu akan cepat-cepat balik ke bilik belajar kerana takut perkara yang sama menimpa mereka.

Satu hari, abah perlu ke luar negara selama seminggu.

Masa itu juga cuti sekolah, hanya tinggal umi dengan anak-anaknya.

“Umi, abah tak sayang Mi ke? Mengapa abah selalu tegas sangat pada Mi?” tanya saya.

“Mi tak boleh sangka begitu pada abah. Abah paling sayang kat Mi, sebab itu juga paling garang kat Mi, kerana Mi anak sulung, anak kebanggaan abah. Abah nak Mi jadi contoh pada adik-adik. Asal Mi baik, adik-adik pun akan jadi baik. Umi suka manjakan Mi dan adik-adik, sebab itu abah perlu tegas, kalau tidak, rosaklah Mi dan adik-adik,” jawab Umi.

“Kalau begitu, Mi tak nak abah sayang paling banyak. Abah boleh sayang adik. Mi rela kurang sayang daripada lebih marah. Umi sayang abah ke? Umi selalu nampak takut pada abah,” tanya saya lagi.

“Jangan fikir begitu Mi. Umi sayang kat abah. Banyak benda yang Mi tak nampak masa ini. Jangan fikir bukan-bukan. Masa krisis baru boleh menilai seseorang, waktu biasa kita tak nampak,” jawab Umi.

Masuk hari keempat, Umi dan saya tersilap makan. Kami dihantar jiran masuk ke klinik, dan kemudian dihantar pulang untuk berehat di rumah. Kami tidak memaklumkan pada abah.

Tetiba, abah muncul di rumah pada keesokan pagi. Muka abah letih, penat dan tidak cukup tidur.

Abah terus ke kamar umi dan membelai kepala umi.

“Sakit lagi ke?” tanya abah. Umi meminta secawan teh panas. Abah terus ke dapur untuk membuatkan teh panas.

Sebelum tiba ke dapur, abah masuk ke bilik saya menjenguk anak sulungnya.

“Mi rasa macam mana?” kata abah sambil membelai perut saya.

Melihat wajahku yang pucat, mata abah menjadi merah, “Abah sayang Mi. Mi akan sembuh. Jangan bimbang abah ada di rumah.”

Kata-kata abah menusuk jiwa. Terasa abah memang menyayangi saya.

Abah terus ke dapur dan kembali membaca dua cawan teh panas untuk umi dan saya.

Selepas abah menyuapkan teh menggunakan sudu kecil untuk umi, abah datang melakukan perkara yang sama pada saya.

Abah dengan penuh sabar meniup dan menyuapkan habis secawan teh pada saya.

“Mi rasa selesa sikit? Nak lagi teh ke?” tanya abah. Saya hanya mampu menggeleng kepala.

“Umi nak makan bubur ayam, Mi nak bubur?” tanya abah dan saya mengangguk.

Selepas umi dan saya sembuh, segalanya kembali seperti biasa. Abah balik menjadi abah yang tegas.

Satu hari saya dirotan lagi oleh abah.

Umi datang membisik…

“Ingat masa Mi sakit, siapa yang paling sakit sebenarnya? Abah. Masa umi sakit pun, abah sebenarnya yang paling sakit. Bila pernah Mi jumpa abah buat teh? Cawan teh dan bubur itulah tanda kesayangan abah. Sekarang fikir pula, Mi kena rotan sakit, siapa sebenarnya yang paling sakit?” kata umi.


Wahai anakku,
Kadangkala aku terpaksa tegas padamu, bukan kerana aku membencimu, tapi terlalu sayang padamu dan takutmu terjatuh dan tergelincir dalam kehidupanmu. Aku terlalu ingin memanjamu, tapi aku terlalu bimbang aku menjadi terlalu sayang sehingga tidak lagi dapat menegurmu walaupun kamu tersilap. Setelah kamu mempunyai anak, kamu akan faham dan dapat melihat kesayangan dan air mata yang mengalir ke hati di sebalik setiap kata-kata marah dan rotanku.

sumber : Facebook


  
*Bulan ni ada promo ESP. Nak cuba 1 pun boleh. SMS saya segera di 019-6687345.

Syakira Razak   (✿◠‿◠)
✿ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 881956 ]
✿ Contact No : 019-6687345
✿ Emel : siti.syakira@gmail.com
✿ Laman web: syakirarazak.blogspot.com
Facebook : Syakira RazakVitaminshop UmiBookshop Umi

Thursday, March 20, 2014

Set Mengandung, Set Berpantang, Set Penyusuan, Kulit Sensitif dan Demam Kuning Part 2

Kita bertemu lagi, bercerita mengenai pengalaman sebelum dan selepas perkenalan dengan Shaklee dalam Set Mengandung, Set Berpantang, Set Penyusuan, Kulit Sensitif dan Demam Kuning Part 2.

Saya terus menyusukan anak pertama saya (kita sebut Kakak lepas ni k.. :) walaupun membekalkan dia dengan susu tepung semasa dirumah pengasuh. Kakak ni boleh saya katakan sebagai my no.1 BF die-hard-fan. Dia tak pernah sukakan susu badan yang dipanaskan dalam botol. Mungkin juga sebab susu yang dipanaskan dah rosak, rasanya  terjejas dan dia tak mahu jika diberi dalam botol, selain Kakak selalu buang air besar 4-6x sehari (mujur doktor paed kata itu adalah biasa bagi bayi, cuma saya tak pasti sampai umur berapa kebiasaan itu.. **ku pening)

Namun semasa mengandung kali kedua, saya sukakan Shaklee, dan perlu makan Shaklee hari-hari.

Pemakanan harian saya tidak banyak berubah berbanding semasa mengandung kali pertama selain menambah suplemen Shaklee kepada diet saya. Saya mengambil Vitalea, B-complex, Vita-C, Ostematrix, ESP dan Omega. Alhamdulillah, masalah morning/evening/night sickness terkawal. Saya bukan lagi penghuni tetap surau di pejabat pada waktu kerja. Saya juga mampu menguruskan anak, rumah dan memasak walaupun sudah dihujung kehamilan (walaupun perlu buat sendiri).

Setelah bersalin, saya teruskan juga dengan Shaklee, kali ini menambah Zinc dan Alfalfa kepada senarai suplemen saya. Ditambah juga dengan Earth Mama Angel Baby Momma Bottom Balm, luka saya cepat sembuh dan saya cepat sihat. Tambahan pula saya minggu kedua dah boleh pakai seluar, hehehe. Anak kedua saya (kita sebut Adik pula lepas ni.. :) tiada masalah kuning seperti Kakaknya. Betapa leganya saya kerana tak perlu bimbang akan kemungkinan bacaan kuningnya melampau tinggi hingga perlu tukar darah (Kakak hampir kena tukar darah, adui susahnya hati masa tu, dah la duk hospital, luka jahitan sakit, anak tak sihat, namun ku gagahkan diri demi anak tersayang).

Kakak si-penyusu-tegar (yang tetap menyusu semasa saya mengandung walaupun susu amat-amat sedikit) kelihatan sangatlah gembira dengan susu yang sungguh meriah selepas kelahiran adik. Balik-balik Kakak, balik-balik Kakak yang menyusu. Adik tetap juga menyusu, tapi masa Adik tidur, Kakak tetap tak lepaskan peluang. Pantang Adik menyusu dia pun menempel juga, nak dimarah tak sampai hati walaupun mulut ni kadang kala membebel juga hehehe. Dan hingga sekarang Kakak masih menyusu, share dengan Adik yang dah faham nak menempel juga kalau Kakak minta susu walaupun dia baru lepas menyusu. Jeles la tu..


Eh dah panjang juga entri kali ni.. Kita sambung lain kali k. Last part. Nantikan..

Sama ada bwk adik atau bawak kakak, tetap mampu walaupun jalan berkilo2meter setiap hari. Thanks Shaklee!

*Bulan ni ada promo ESP. Nak cuba 1 pun boleh. SMS saya segera di 019-6687345.

Syakira Razak   (✿◠‿◠)
✿ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 881956 ]
✿ Contact No : 019-6687345
✿ Emel : siti.syakira@gmail.com
✿ Laman web: syakirarazak.blogspot.com
Facebook : Syakira RazakVitaminshop UmiBookshop Umi

Wednesday, March 12, 2014

Set Mengandung, Set Berpantang, Set Penyusuan, Kulit Sensitif dan Demam Kuning Part 1

Kali ini saya terpanggil untuk berkongsi kisah saya, anak-anak dan Shaklee. Ceritanya agak panjang walaupun sudah dipendekkan. Kita santai-santai ok..

Ketika mengandungkan anak yang pertama ni, saya masih belum kenal dengan Shaklee apetah lagi #ESP.

Semasa baru lahir, susu tiada dan anak kena kuning. Kuningnya betul-betul hilang di penghujung tempoh saya berpantang. Saya selalu kepenatan, cepat mengantuk dan badan terasa lemah. Pernah juga saya hampir demam ketika dalam pantang. Luka saya lambat pulih dan saya sangat takut nak bergerak. Dan yang paling menggerunkan, selepas 3-4 bulan saya masih termimpi-mimpikan saat saya dijahit luka bersalin.

Anak pertama saya, kulitnya sangat-sangat la sensitif. Tak usah kata kulit dalam lampinnya, kulit badannya selalu gatal-gatal. Itu pun saya sebagai mak yang menyusukannya berpantang dengan makanan dan macam-macam pantang lagi. Dulu semua tak boleh. Makanan laut tak boleh, makanan suspek gatal tak usik, ikan gatal-gatal, kacang,  haiwan pelik-pelik tak boleh dekat, habuk-habuk, kotor-kotor, eh macam-macam lagi la, semua tak boleh. Ingat lagi masa kecil, kulit kepalanya berkuping2, berair2 (cradle cap?) lama juga nak sembuh sampai mencari ubat sehingga ke Terengganu (masa tu bekerja di Johor) baru la ok.

Krim untuk kulitnya diguna selalu sehingga umurnya setahun lebih. Saya berhentikan/hadkan penggunaanny bila doktor pakar kanak-kanak yang sering kami kunjungi membalas pertanyaan saya berkenaan krim tersebut seperti berikut, "krimnya jernih? most probably steroid" Tersentap saya. Saya duk sapu kat anak saya steroid? Ya Allah, tak terkata saya ketika itu. Namun daripada kes itu, saya belajar, mencari alternatif daripada bahan kimia kepada bahan semulajadi untuk anak saya.

Dalam pada itu, sedih juga duk tengok orang makan sedap, saya duk berpantang je, apetah lagi anak saya. Tak payah nak cerita la kalau ramai yang kecil hati dengan saya-yang-semuanya-tak-boleh-ni. Daripada anak saya duk merengek, menangis gatal la, demam la, selesema la, ape lagi saya yang duk menjaganya, penat, stress, tapi demi anak tersayang, apa pun saya sanggup, biar la orang tak suka saya asalkan anak saya terjaga.

Walaupun saya menyusukan anak pertama saya dengan susu badan, namun dia sering sakit, boleh kata setiap bulan. Saya sentiasa susah hati namun anak adalah keutamaan saya. Saya syak dia begitu kerana susu badan yang saya bekalkan sudah rosak ketika proses memanaskannya oleh pengasuh anak saya ketika itu. Itu pun saya ketahui ketika umurnya hampir setahun, saya yang pulang kerja awal ke rumah pengasuh untuk mengambil anak. Pengasuh meminta saya menunggu dia memanaskan susu yang telah dikeluarkan sebelum itu dan saya mendapati caranya adalah sangat salah. Namun nasi sudah menjadi bubur, susu sudah menjadi rosak.

Walaupun saya dah terangkan berkali-kali nampaknya mesej saya tetap tak kesampaian. Alat pemanas yang saya pernah belikan juga dipulangkan. Tak mengapalah, itu kisah lama, kita perlu ke depan sahaja. Ini jadi peringatan buat saya dan juga ibu-ibu lain di luar sana juga. Setelah umur anak saya setahun lebih saya membekalkan anak saya dengan susu tepung. Anak saya menyusu terus hanya di rumah sahaja.

Hmm panjang pula cerita hati kali ni. Kita sambung di lain kali ya..
Sekian Bahagian 1. Kita sambung di Bahagian 2 pula.


Syakira Razak   (✿◠‿◠)
✿ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 881956 ]
✿ Contact No : 019-6687345
✿ Emel : siti.syakira@gmail.com
✿ Laman web: syakirarazak.blogspot.com
Facebook : Syakira RazakVitaminshop UmiBookshop Umi

Saturday, March 8, 2014

Cerita Basic-H, Demam dan Muntah

Ini pengalaman saya dengan Basic-H, my ALL-PURPOSE-SUPER-SAVER-CLEANER.

Tahun lepas, saya dan keluarga melancong secara bajet. Jadi kebanyakan barang yang dibawa haruslah jenis barang pelbagai guna dan minima sama ada dalam bentuk saiz atau penggunaan.

Salah satu yang saya tetap nak bawa adalah bekalan Basic-H saya. Tujuan utama adalah in case perlu basuh pakaian dan tak jumpa mana nak beli sabun basuh. Boleh juga pakai untuk buat banyak buih dalam bath tub untuk kanak-kanak ribena tu. Jadi saya pun tapau la satu Tupperware mini berisi Basic-H.

Nak jadi cerita, kakak demam dari penerbangan pergi sampai la ke hotel. Esok nya pun macam tak berapa sihat, jetlag mungkin sebab jadual kami ketat. Dia pula baru nak sesuaikan diri dengan makanan dan suasana tempat orang, so kurang pula makan dan minum. Dah bergendong pun macam tu juga, manja la katakan. Balik hotel malam tu kakak muntah. Pakaian kakak dan karpet hotel habis kena muntah. Bau muntah pun faham-faham aje la..

Tengah malam tu, selepas kanak-kanak dah tidur, saya pun mulakan keje. Mula-mula bilas kesan muntah pada pakaian. Basuh dengan sabun biasa tak hilang warna muntah dan masih berbau. Termenung sekejap, lambat pikap kannn.. hahaha.. Terus capai Basic-H dan campurkan setengah hingga satu sudu kecil Basic-H ke dalam takungan air bersih dalam sinki. Ku gosok 2,3 kali air jadi keruh sikit dan baju ceria kembali warnanya. Ooohhhhhhhhhhh gumbira rasa. Terus bilas baju lain2 dan tukar air lain untuk bilas semula. Sangat mujarab, kotor hilang, bau busuk pun hilang.

Kemudian teruskan pada karpet hotel pula. Air campuran Basic-H tadi di gosok ke karpet dan viola! Bau masam hilang dan tiada kesan kotor atau pencuci tinggal pada tempat muntah tu.

Saat tu cuma rasa bersyukur Allah temukan dengan Basic-H Shaklee ni. Tak perlu stress sangat time penat di perantauan orang over kesan muntah atau akibat kekurangan bilangan baju selesa untuk dipakai anak-anak. Ya Allah, terima kasih ya Allah..

Saya juga membasahkan tuala kecil untuk jerlum kepala anak yang demam-demam-manja sebelum tu. Alhamdulillah turun sikit panas badannya.



Ada baaaaaanyak lagi kegunaan Basic-H ni. Akan saya kongsikan di lain kali.

Harga retail 1 botol Basic-H ialah RM46 (Semenanjung) / RM49 (Sabah/Sarawak). Sebotol untuk pelbagai guna di rumah atau di mana-mana sahaja. Menjimatkan, semulajadi, selamat dan memuaskan hati.

Nak cuba? SMS 019-6687345 untuk pertanyaan.


Syakira Razak   (✿◠‿◠)
✿ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 881956 ]
✿ Contact No : 019 668 7345
✿ Emel : siti.syakira@gmail.com
✿ Laman web: syakirarazak.blogspot.com
Facebook : Syakira RazakVitaminshop UmiBookshop Umi

Wednesday, February 26, 2014

Kuih Keria Genit dan Teh-O Strawberry Cameron Highland


Sejak berhenti dari alam pekerjaan ni, saya ada banyak kesempatan untuk menambah skill masak campak-campak saya dan yang paling saya suka belajar buat manisan untuk minuman petang. Dan kali ini saya dapat cuba buat kuih keria genit untuk minum petang kami bersama teh-o strawberry didatangkan khas dari Cameron Highland.

Idea nak buat kuih keria ni datang sebab ada keledek manis baki dari bahan-bahan untuk buat Asyura beberapa hari lepas. Macam tak lalu pulak nak makan keledek rebus sahaja macam selalu.

Bahan-bahannya:

Ubi keledek - direbus dahulu
Tepung gandum
Gula
Air

Caranya senang sahaja. Macam biasa, saya jenis yang agak2 dan campak2 aje.

Mula-mula lenyekkan ubi keledek. Kemudian masukkan tepung gandum dan gaulkan sehingga sebati. Kalau ikut sukatan mak saya, setiap 2 sukatan keledek dicampurkan dengan 2 sukatan tepung gandum. Tambahkan air sekadar perlu.

Adunan tadi kemudiannya dibentukkan berupa donut kecil. Anda boleh ajak anak-anak turut serta. Anak saya suka aje, cuma perlu sedikit penerangan dahulu tentang kebersihan dan cara nak bentukkannya.


Dah siap semuanya, maka gorengkan kuih-kuih itu..




Kemudian tiba masa untuk menyalut kuih tadi dengan air gula. Masakkan gula. Setelah cair masukkan sedikit air panas. Perlu berhati-hati ketika memasukkan air panas, boleh mercik gula cair tadi! (Prinsipnya tak jauh beza dengan cara nak buat gula hangus tapi kita taknak hanguskan gula tu. ) Kemudian masukkan kuih keria yang dah digoreng tadi ke dalam air gula tadi dan gaul-gaulkannya hingga kering.








Jangan lupa teh-o berperisa strawberry dari Cameron Highland tadi. Untuk buat teh-o tu, gulanya perlu dikurangkan 1/2-1 sudu gula dari kebiaasan kita buat teh-o boh. Sebab saya rasa jika kuantiti gula yang digunakan adalah sama maka rasa teh CH tadi akan hilang dan yang banyakknya rasa manis gula je. Potong sungguh! ;)



Selesai semuanya maka bolehlah dihidangkan untuk minum petang.



Syakira Razak   (✿◠‿◠)
✿ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 881956 ]
✿ Contact No : 019 668 7345
✿ Emel : siti.syakira@gmail.com
✿ Laman web: syakirarazak.blogspot.com
Facebook : Syakira RazakVitaminshop UmiBookshop Umi

** Ini adalah entri yang dah agak lama saya peram. Feel free to comment! :) 

Wednesday, January 8, 2014

Alfalfa Penyeri Tahun Baru 2014 Bagi Ibu Menyusu

Tahun baru 2014 ni kita diserikan dengan promosi hebat daripada Shaklee iaitu Alfalfa : Beli 6 Percuma 1.

Sangat berbaloi terutamanya bagi ibu yang menyusukan anak. Secara logiknya, jika ibu mengambil 10 biji alfalfa sehari, maka 7 botol kecil boleh bertahan selama lebih 8 bulan. Jimat harga sebotol dan jimat wang pos. Ibu banyak susu, anak-anak sihat dan ceria. Betul kan? Tiada lagi rengekan anak laparkan susu di tengah malam.

Kelebihan Membaca Surah Yasin

Gambar: Google

Surah Yasin adalah surah yang selalu dibaca oleh umat Islam terutamanya pada malam Jumaat. Umum mengetahui surah Yasin mempunyai banyak kelebihannya dan sekiranya diamalkan selalu membacanya, akan beroleh pelbagai khasiat dan kebaikan.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...